Схема нової київської обхідної дороги

Громадськість очікувала що наступним етапом буде стратегічна екологічна оцінка цього проєкту. Утім, у вересні минулого року було оприлюднено Проєкт схеми планування території Київської області та звіт про її СЕО, громадське обговорення якого завершилось 21.10.2020 р. Знайдені нами у відкритому доступі матеріали цієї схеми планування містять проєктовану ВКАД з повним кільцем. При тому, що сучасний проєкт Укравтодору – це напівкільце  з Південним мостовим переходом біля Українки.

Тим не менш, після цього вже можна було очікувати, що окремої СЕО для проєкту КОД не буде проводитись, а одразу варто чекати на процедуру ОВД.

15 березня в Єдиному реєстрі з ОВД з’явилось повідомлення про плановану діяльність з будівництва ділянки КОД на ділянці… між автодорогами державного значення М-07 Київ –  Ковель та М-06 Київ – Чоп. Тобто Укравтодор вирішив розпочати будівництво з ділянки, де планується найменше автомобільне навантаження – 25-30 тис. авто/добу проти 60-65 тис на ділянці між Житомирським і Одеським шосе (див. ілюстрація вище) – але потрібно знищити найбільшу площу лісів.

За сучасним проєктом, щонайменше 12 із 18,1 км дороги мають пройти по лісових масивах Київського та Клавдієвського лісгоспів: планується вирубати щонайменше 42 тис. дерев. З урахуванням планованої ширини полотна (4 смуги*3,75 м= 15 м) та вимог ДБН щодо відстані найближчих дерев до полотна (9м), ширина просіки, яку необхідно прорубати, становить не менше 33 м. Отже, для прокладання 12 км дороги треба буде повністю знищити 40 га лісу та боліт.

При цьому, в інтернеті можна знайти низку статей, де  фахівці в сферах економіки та урбаністики критикують проєкт КОД як давно застарілий та занадто дорогий. Якщо врахувати ще знищення сотень гектарів природи (згадані вище лісові масиви, а також частина проєктованого нацпарку «Приірпіння та Чернечий ліс» та заплавні луки й ліси біля Дніпра в районі Українки), то постає питання, чи дійсно нам потрібний такий дорогий автомобілецентричний проєкт 20 століття?

Можливо, варто розглянути більш сучасні альтернативи, які вирішать проблему транзитного потоку через Київ та ефективно поєднають транспортні магістралі без знищення природи?

Наприклад, між  автодорогами Київ – Чоп та Київ – Ковель вже існує траса, яка починається в Калинівці, проходить через Макарів та завершується в Бородянці.  Її можна розширити, побудувавши обходи населених пунктів. При цьому, нові ділянки пройдуть переважно полями, з мінімальною шкодою для лісу та біорізноманіття.

Чому ж Укравтодор обрав саме варіант через ліс?

На думку екологів, причина дуже проста: натиснувши через Уряд на Держлісагенство, можна доволі швидко вибити вилучення лісів під будівництво.  І тоді з’явиться можливість швидше освоювати кошти на будівництво (на думку провідних громадських антикорупційних організацій, саме будівництво автодоріг в рамках «Великого Будівництва» є однією з найбільших корупційних схем).

Нижче наводимо наочну ілюстрацію проєктованого наразі маршруту та пропонованої екологами альтернативи.

Проєкт Укравтодору (суцільна червона лінія) та пропозиція альтернативного маршруту від екологів (пунктирна синя лінія).